Schrijf je eigen Belpopsong
Het is Belpopweek op Radio 1. Een hele week laat de radiozender de beste Belgische muziek op je los. Heb je er zelf al eens gedacht aan een killer song te schrijven? Hoe doe je dat nu eigenlijk songwriting? Michael Brijs gaf ons in VERZIN enkele handige tips om aan die hit te beginnen. Tijd om ze vanonder het stof te halen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
“Begin niet met de eerste strofe!”
Songschrijven hoeft niet eens zo heel veel te verschillen van proza of poëzie schrijven. Met een notitieboekje en paar frisse invallen kom je al een heel eind ver. Toch zijn er ook verrassende verschillen. Maar met dit handjevol tips van muzikant Michael Brijs kom je al een heel eind.
Michaël Brijs is zanger en muzikant bij The Valerie Solanas en docent songschrijven aan de academie in Lier. Daar begeleidt hij een groep van elf cursisten bij het zoeken naar hun eigen stem.
- Schrijf zoveel mogelijk invallen op
‘Voor songs geldt hetzelfde als voor verhalen of gedichten: noteer zoveel mogelijk invallen in een boekje of in een telefoon: beelden, losse indrukken, flarden van melodietjes Laat je inspireren door wat je tegenkomt op straat, blijf niet achter je bureau zitten.’ - Begin niet met de eerste strofe
‘Associeer, brainstorm erop los, zorg dat je zo veel mogelijk materiaal hebt om een song uit te puren.’ - Maak het zo concreet mogelijk
‘Ga voor heldere beelden om uit te drukken wat je wilt zeggen. Een woord als ‘loneliness’ zegt niet zo veel, maar een beeld van een man alleen aan de toog komt wél meteen binnen.’ - Laat je niet van de wijs brengen
‘Collega’s of kennissen zijn snel met een oordeel over je werk, of met suggesties hoe zij het zouden doen. Trek je daar niets van aan en ga tot het uiterste van jouw idee.’ - Kies voor een simpele melodie
‘Het zal je verbazen, maar bij grote componisten als Bach en Mozart dirigeerden het ritme en de klank van de tekst de klank van de muziek. Laat de tekst dus je melodie dicteren.’ - Voed je onbewuste
‘Lees en luister zoveel je kunt, kijk veel films, zuig al die kunstuitingen in je op. Onbewust werken ze door en bieden ze inspiratie. - Imitatio, aemulatio
‘Zoals bij de oude Romeinen: boots je grote voorbeelden na. Analyseer nummers die jij goed vindt, breek ze in kleine stukjes en ga aan de slag met die onderdelen.’ - Wees er elke dag mee bezig
‘Ook als je geen inspiratie hebt: schrijf losse ideeën op, tokkel een eind weg, maar blijf dagelijks in contact met je kunst. Songwriting is een spier die je elke dag moet oefenen.’
Songschrijftips van Michael Brijs door Michiel Leen
VERZIN, Juli 2019
Foto: © Unsplash/Soundtrap
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Maak jij muziek en moet daar nog tekst op?
Ga aan de slag met onze praktische publicatie, 'Er moet ook nog tekst op' of ga aan de slag met Niels 'Stoomboot' Boutsen die je de kunst van het songwriten in vijf online sessies aanleert.
Cursus liedteksten schrijven met Niels 'Stoomboot' Boutsen
Waar ligt de breekbaarheid, waar ligt de kracht van een goede liedtekst? Vijf online sessies lang dompelt Niels ‘Stoomboot’ Boutsen je onder in de wondere wereld van de tekstuele songwriting. Je bekijkt hoe liedteksten in elkaar zitten, leert analyseren hoe tekst en muziek impact kunnen hebben en schrijft zelf een dijk van een lied(tekst).
Ontdek de unieke workshop hier en schrijf je in.
Online gratis gids 'Er moet ook nog tekst op'
Download onze gratis praktische gids 'Er moet ook nog tekst' op met:
- tips
- info over auteursrecht
- citaten van o.a. Frank Vander Linden en Arno
Samengesteld door Gerry De Mol van Oblomow voor Creatief Schrijven vzw, i.s.m. Muziekmozaïek en Vi.be.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
VERZIN brengt je driemaandelijks interviews met bekende schrijvers en aanstormend talent, schrijftips en -advies.
Ontdek in dit nummer een exclusief interview met Elena Ferrante, het dossier 'Toneelschrijven', met tips om een scène te schrijven en diepgravende gesprekken met toneelschrijvers Peter De Graeve, Tristan Versteven, Annelies Verbeke, Fikry El Azzouzi en Tom Lanoye.
Kan je niet genoeg krijgen van VERZIN? Abonneer je en krijg hét magazine dat je aan het schrijven zet, vier keer per jaar in de bus.