Cursus in de kijker: Opleidingsjaar Literair Schrijven
“Het is een compliment als een student mij niet meer nodig heeft.”
Na de zomer start een nieuwe editie van het Opleidingsjaar Literair Schrijven. De opleiding van één jaar helpt schrijvers hun eigen stem te vinden, leert hen feedback geven en met die feedback omgaan. We gaan in gesprek met een van de docenten van het Opleidingsjaar Literair Schrijven, Barbara Van den Eynde.
Wat moeten we ons voorstellen bij ‘literair schrijven’?
Er bestaan verschillende definities over het woord ‘literair’, maar zelf hou ik het graag op ‘dieper’ schrijven. Literatuur is meer dan een 'een-op-eenverhaal' zoals je dat leest in lectuur. Bij literatuur ben je als auteur niet alleen bezig met het verhaal, maar ook met jouw stem, schrijfstijl, thema’s en hoe deze te brengen naar de lezer zodat die ook meer leest dan ‘alleen het verhaal.’
Wat is het verschil tussen een cursus als deze en enkele kortere cursussen?
Je volgt een heel academiejaar les in dezelfde groep. In deze formule leggen we de nadruk op feedbackbegeleiding. Iedereen leest alle teksten en krijgt elke les van iedereen feedback op het huiswerk. De docent begeleidt, heeft ook een mening, maar is ‘maar’ één lezer. Een docent vertelt niet hoe het moet, maar hoe het kan. Je wil als docent geen 12 dezelfde auteurs afleveren aan het einde van het jaar! Daarin zit de kracht: een docent kan een student laten groeien doordat die wordt ondersteund door de groep in het vinden van een eigen stem.
“Je moet altijd authentiek blijven schrijven of je strandt als schrijver.”
Iedereen kent elkaars schrijven ook na les vier. Dan begint het grotere werk: studenten gericht ondersteunen in hun schrijven. Vaak hoor ik in feedback verwijzingen naar vorige thema’s en wordt soms ook vlakaf gevraagd waarom iemand plots van stijl verandert. We kijken naar iemands thema, waarom die schrijft zoals die schrijft. En ook: wat als die experimenteert in een ander genre, is dat nog geloofwaardig? Want uiteindelijk moet je altijd authentiek blijven schrijven of je strandt als schrijver.
In een korte cursus waar deelnemers elkaars schrijven nog niet kennen, worden teksten vooral inhoudelijk en tekstueel benaderd. Een eigen stem lees je niet in iemands schrijven na een paar lessen. Verschillende korte cursussen focussen op jouw schrijfsels, niet op jouw groei als schrijver. Er ligt een andere klemtoon.
Waar werk je een jaar lang naartoe?
Het resultaat van de opleiding is een kortverhaal of een gedichtencyclus. Maar dan hebben we het alleen over het schrijfwerk. Het echte resultaat zit hem in de zelfstandigheid van de studenten. Die hebben na een jaar feedback geven en krijgen meer zicht op hun eigen kunnen. Ze geven ook zeer doeltreffend feedback op andere teksten. Als een student mij na de opleiding ‘niet meer nodig heeft’, beschouw ik dat als een enorm compliment!
Helpt een wekelijks lesmoment om schrijfdiscipline op te bouwen?
Dat helpt zeker. Elke les elkaar ontmoeten, doet vaak vriendschappen ontstaan. Die resulteren in schrijfgroepjes die nog lang na het opleidingsjaar verder groeien.
Soms wordt er tijdens het jaar een WhatsAppgroep opgericht door de deelnemers en houden ze elkaar op de hoogte. Dat kan gaan van afspreken buiten de lessen om samen te schrijven tot samen naar de film gaan. Soms lees ik daar hoe ze onderling communiceren, “Hey, ik heb feedback gegeven op jouw tekst!”, lang voor de deadline er aankomt. Dat zegt veel, vind ik!
Schrijf je nu in voor het Opleidingsjaar Literair Schrijven. De opleiding is voor iedereen toegankelijk.
Eerst al je vragen stellen? Kom naar de infoavond op 25 april 2024.
-----------------------------------------------------------------------------
Verschenen in VERZIN lente 2024, geschreven door Jana Desplenter
Foto © Nina Venstermans